Virtuální a rozšířená realita míří do českých knihoven
Vedle muzeí, památek či galerií jsou to právě knihovny, které nově využívají potenciál moderních technologií virtuální a rozšířené reality, aby návštěvníkům nabídly ještě pestřejší zážitky a interaktivnější formát předávání informací. Digitalizace či „virtualizace“ v kultuře a vzdělávání je v západních zemích trendem, který se postupně zabydluje i v Česku. Jak takový projekt s virtuální či rozšířenou realitou může vypadat v praxi, vysvětluje vývojářské studio Tasty Air, jež se specializuje na využití těchto technologií v kultuře a neziskovém sektoru.
Nové technologie probouzejí zájem o historii a vzdělávání i zvyšují tržby
Abyste se mohli naplno ponořit do virtuálního, tj. uměle vytvořeného, světa a mohli se v něm svobodně pohybovat, budete potřebovat speciální brýle, headset či ovladače rukou. V případě tzv. rozšířené reality (z anglického augmented reality) jde spíše o obraz okolní reality obohacený o počítačem vytvořené prvky, jimiž mohou být např. létající drak, virtuální nábytek nebo mluvící historické postavy. Druhá technologie – tzv. virtuální realita – funguje i s pomocí smartphonu.
Virtuální a rozšířená realita, případně jejich kombinace, již několik let pomáhají interaktivně a efektivně prezentovat a prodávat produkty/služby, ale také upoutat pozornost a vzdělávat návštěvníky všech generací, kteří míří do historických památek, muzeí, galerií či knihoven. Ve firmách a závodech virtuální a rozšířená realita prokazatelně zefektivňují trénink pracovníků, kasteláni či provozovatelé muzeí a podobných institucí si zase pochvalují zvýšení popularity expozic, návštěvnosti a v důsledku toho i tržeb z prodaných vstupenek.
Dinosauři i románové postavy mohou ožít i ve vaší knihovně
Právě moderní knihovna – jako prostor pro čerpání informací i jitření fantazie – je dalším místem jako stvořeným pro využití těchto technologií. V USA o tom vědí své (nejen) dětští návštěvníci knihovny, pro něž zde připravili expozici o dinosaurech s rozšířenou realitou. Stegosaury, tyranosaury a další pravěké (po)tvory si zde můžete zobrazit v jejich realistických rozměrech, v 3D a „v akci“, jak ukazuje toto video.
Výhodou virtuální a rozšířené reality je naprostá svoboda a flexibilita, neboť na rozdíl od klasických exponátů lze naprogramovat prakticky cokoli. V případě knihoven je možné připravit tematickou expozici, kde s pomocí tabletu, brýlí či virtuálního kiosku „ožijí“ např. románové či historické postavy, orgány lidského těla, exotická fauna a flora. Pro dosažení maximálního vzdělávacího efektu a přínosu se animace provazují s příslušnými encyklopediemi a knihami, čímž se zvyšuje chuť a motivace čtenářů se do studia pořádně „zakousnout“.
Společnost Tasty Air připravila virtuální prohlídky významných českých památek
Studio Tasty Air zpracovalo již několik úspěšných projektů s využitím virtuální a rozšířené reality pro různorodé klienty, z nichž jmenujme např. Turistické informační centrum Brno, Zborovský hrad, klášterní kostel v Kadani či Muzeum umění Olomouc.
Právě projekt pro posledně jmenovanou instituci – „S virtuální realitou na prohlídku Olomouce ve 12. století“ – byl na loňské konferenci Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2021 zařazen mezi nejlépe hodnocené příspěvky. Společně s Mgr. Miroslavem Kindlem, PhD., vedoucím odboru starého umění v Muzeu umění Olomouc, studio připravilo autentickou prohlídku Paláce biskupa Jindřicha Zdíka na Václavském náměstí v Olomouci v jeho virtuálně rekonstruované podobě z 12. století. S pomocí 3D brýlí a interaktivních kiosků si tak návštěvníci mohou do detailu vychutnat skvosty této unikátní románské památky.
Závěr
Virtuální a rozšířená realita mají značný potenciál obohatit zážitky z prohlídky knihoven a dalších kulturních institucí. Jejich skutečný přínos spočívá nikoli v samotném vizuálním efektu, nýbrž v oslovení všech generací návštěvníků a stimulaci či prohloubení zájmu o témata z různých oborů včetně historie, zeměpisu, biologie a dalších.
Studio Tasty Air je připraveno zájemce o práci s virtuální nebo rozšířenou realitou bezpečně provést všemi fázemi navrhování a realizace připravovaných projektů.