Information for libraries

  • na webu

Visual

Nacházíte se zde: Úvod Archiv 2022/1 Informace a konference Virtuální a rozšířená realita míří do českých knihoven

Virtuální a rozšířená realita míří do českých knihoven

Vedle muzeí, památek či galerií jsou to právě knihovny, které nově využívají potenciál moderních technologií virtuální a rozšířené reality, aby návštěvníkům nabídly ještě pestřejší zážitky a interaktivnější formát předávání informací. Digitalizace či „virtualizace“ v kultuře a vzdělávání je v západních zemích trendem, který se postupně zabydluje i v Česku. Jak takový projekt s virtuální či rozšířenou realitou může vypadat v praxi, vysvětluje vývojářské studio Tasty Air, jež se specializuje na využití těchto technologií v kultuře a neziskovém sektoru.

Nové technologie probouzejí zájem o historii a vzdělávání i zvyšují tržby

Abyste se mohli naplno ponořit do virtuálního, tj. uměle vytvořeného, světa a mohli se v něm svobodně pohybovat, budete potřebovat speciální brýle, headset či ovladače rukou. V případě tzv. rozšířené reality (z anglického augmented reality) jde spíše o obraz okolní reality obohacený o počítačem vytvořené prvky, jimiž mohou být např. létající drak, virtuální nábytek nebo mluvící historické postavy. Druhá technologie – tzv. virtuální realita – funguje i s pomocí smartphonu.

Virtuální a rozšířená realita, případně jejich kombinace, již několik let pomáhají interaktivně a efektivně prezentovat a prodávat produkty/služby, ale také upoutat pozornost a vzdělávat návštěvníky všech generací, kteří míří do historických památek, muzeí, galerií či knihoven. Ve firmách a závodech virtuální a rozšířená realita prokazatelně zefektivňují trénink pracovníků, kasteláni či provozovatelé muzeí a podobných institucí si zase pochvalují zvýšení popularity expozic, návštěvnosti a v důsledku toho i tržeb z prodaných vstupenek.

Dinosauři i románové postavy mohou ožít i ve vaší knihovně

Právě moderní knihovna – jako prostor pro čerpání informací i jitření fantazie – je dalším místem jako stvořeným pro využití těchto technologií. V USA o tom vědí své (nejen) dětští návštěvníci knihovny, pro něž zde připravili expozici o dinosaurech s rozšířenou realitou. Stegosaury, tyranosaury a další pravěké (po)tvory si zde můžete zobrazit v jejich realistických rozměrech, v 3D a „v akci“, jak ukazuje toto video.

Výhodou virtuální a rozšířené reality je naprostá svoboda a flexibilita, neboť na rozdíl od klasických exponátů lze naprogramovat prakticky cokoli. V případě knihoven je možné připravit tematickou expozici, kde s pomocí tabletu, brýlí či virtuálního kiosku „ožijí“ např. románové či historické postavy, orgány lidského těla, exotická fauna a flora. Pro dosažení maximálního vzdělávacího efektu a přínosu se animace provazují s příslušnými encyklopediemi a knihami, čímž se zvyšuje chuť a motivace čtenářů se do studia pořádně „zakousnout“.

Společnost Tasty Air připravila virtuální prohlídky významných českých památek

Studio Tasty Air zpracovalo již několik úspěšných projektů s využitím virtuální a rozšířené reality pro různorodé klienty, z nichž jmenujme např. Turistické informační centrum Brno, Zborovský hrad, klášterní kostel v Kadani či Muzeum umění Olomouc.

Právě projekt pro posledně jmenovanou instituci – „S virtuální realitou na prohlídku Olomouce ve 12. století“ – byl na loňské konferenci Archivy, knihovny, muzea v digitálním světě 2021 zařazen mezi nejlépe hodnocené příspěvky. Společně s Mgr. Miroslavem Kindlem, PhD., vedoucím odboru starého umění v Muzeu umění Olomouc, studio připravilo autentickou prohlídku Paláce biskupa Jindřicha Zdíka na Václavském náměstí v Olomouci v jeho virtuálně rekonstruované podobě z 12. století. S pomocí 3D brýlí a interaktivních kiosků si tak návštěvníci mohou do detailu vychutnat skvosty této unikátní románské památky.

Závěr

Virtuální a rozšířená realita mají značný potenciál obohatit zážitky z prohlídky knihoven a dalších kulturních institucí. Jejich skutečný přínos spočívá nikoli v samotném vizuálním efektu, nýbrž v oslovení všech generací návštěvníků a stimulaci či prohloubení zájmu o témata z různých oborů včetně historie, zeměpisu, biologie a dalších.

Studio Tasty Air je připraveno zájemce o práci s virtuální nebo rozšířenou realitou bezpečně provést všemi fázemi navrhování a realizace připravovaných projektů.

28.03.2022




Vyhledávání
Studentská konference Think!+

Termín: 23. 6. 2022

Místo: Filozofická fakulta Univerzity Pardubice

Přihlaste se na sedmý ročník studentské konference Think!+, kterou pořádají doktorandi FF Univerzity Pardubice.
Cílem konference je umožnit studentům prezentovat rozmanitá témata, otevřít nové perspektivy a zprostředkovat mezioborový dialog. Setkání účastníkům poskytne nejen vzájemnou inspiraci, ale rovněž příležitost k reflexi své dosavadní vědecké práce.

Více informací:

https://kfr.upce.cz/cs/studentska-konference-think-2022-23-6-2022

Kodex 1085 – rukopis zblízka

Termín: 22. 4. – 12. 6. 2022

Galerie Klementinum

Út – Ne,
10 – 18 hod.

Budoucnost v bublinách, výstava komiksů

Kam nás vede stále hlubší poznávání světa a vesmíru? Máme se budoucnosti bát, nebo se na ni těšit? V roce 2021 uplynulo sto let od narození světoznámého polského spisovatele a futurologa Stanisława Lema a šedesát let od vydání jeho kultovního, již několikrát zfilmovaného románu Solaris. Polský institut v Praze při této příležitosti vyhlásil otevřenou komiksovou soutěž pro české výtvarníky, inspirovanou Lemovými slavnými povídkami a romány. Na výstavě si můžete prohlédnout výběr nejlepších prací. Dozvíte se také více o Lemově životě, díle a filmových adaptacích jeho děl.

https://www.nkp.cz/aktuality/novinky-titulni-strana/budoucnost-v-bublinach

Výstavní chodba v přízemí NK (vchod A).
Klementinum 190, Praha 1

11. valná hromada SKIP spojená s odbornou konferencí Architektura knihoven

Místo: Ostrava
Termín: 7. – 8. 6. 2022
více informací - https://www.skipcr.cz/knihovnicke-akce/valna-hromada-skip-a-odborna-konference

Udržitelnost v knihovnách